کد مطلب:211592 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:260

مدرسه ی امام صادق
همان طور كه قبلا متوجه شدیم، امام جعفر بن محمد علیه السلام استاد عالمان و امام فقیهان بود، هم چنین امام روزگار خود و تمام ادوار و زمان ها برای همه ی نسل هاست.

و همان طور كه عرض شد امام صادق علیه السلام و پدرش امام باقر علیه السلام تصمیم به تأسیس مدرسه ی علمی برای اهل بیت در مسجد رسول خدا در مدینه ی منوره گرفتند.

سپس توسعه ی این دانشگاه علمی و نشر علوم شریعت در آن را بعد از وفات پدرش قوت بخشید. این دانشگاه فارغ التحصیلان زیادی از فقیهان، محدثان، اهل كلام، فیلسوفان و علوم طبیعی داشته است كه نویسندگان درباره ی آن ها آورده اند و آثار آن ها، آفاق علم و معرفت را با راهنمایی امام جعفر صادق علیه السلام و هدایت پدران گرامی وی و فرزندان او بعد از وی و اهل بیت پیامبر گرامی نقاط دوردست جهان را دربرگرفت و مسلمانان به وسیله ی این علوم راه صحیح و حركت بر محور شریعت ناب را پیدا كرد. لازم است در این جا توضیح دهیم؛ با وجود



[ صفحه 50]



این كه ما از مدرسه ی امام صادق علیه السلام صحبت می كنیم، اما وی مجتهد نبود و نظر اجتهادی نداشت؛ بلكه واسطه ای بود كه رسالت اهل بیت علیه السلام و روایت های آن را به نسل های بعدی منتقل می كرد و از این طریق خود مسلمانان فتواها را از آن ها استنباط می كردند و بر این علوم اعتماد می كردند. مدرسه ی وی و برنامه های آن، امتداد حركت پیامبر صلی الله علیه و آله بود و تلاشی در جهت كشف اسرار وحی قرآن و مضامین آن بود. در زمان امام صادق علیه السلام فرقه ها و مذاهب فقهی و اعتقادی زیادی تأسیس شد كه نظر امام صادق علیه السلام در این باره، هدایت امور با گفت وگو و نقد علمی و پاك ساختن شریعت از هرگونه آلایشی بود. كسی كه برنامه ی امام و مأموریت وی را در این زمینه دنبال كند متوجه می شود كه امام در مؤسسه ی خود با اعمال و رفتار خود، اهداف زیر را دنبال می كرد: